Wat kun je doen als je barrières signaleert?
Stap 1: we hebben de barrière zelf goed in beeld. Hoe?
Maak aan de hand van enkele punten een goede analyse om de barrière in beeld te krijgen:
- Wat voor soort barrière is het volgens mij?
- Wat wil ik van de ander weten?
- Waar vinden we elkaar inhoudelijk wel (analyse, weging, patroon etc.)?
- Wat is mijn aandeel/rol in deze barrière?
- Wat doe ik, welk gedrag laat ik zien?
- Wat zou ik kunnen doen om de barrière te doorbreken?
- Vraag een collega om kritisch en feitelijk mee te denken.
- Stel je reflectief op vanuit samenwerkingsprincipes.
Stap 2: ga in gesprek met de betreffende professional Hoe?
- Benoem voor jezelf de barrières naar deze professional.
- Nodig de ander uit voor een gesprek.
- Bepaal vooraf het doel en de focus van het gesprek.
- Stel vragen; wees nieuwsgierig en heb oprechte interesse naar de ander in het gesprek.
- Probeer te begrijpen hoe de ander naar de barrière kijkt.
- Geef inzicht in onze eigen analyse en aandeel in de barrière.
- Nodig (wanneer nodig) een collega uit om feedback te geven op je eigen handelen of de situatie.
- Bespreek met de betrokkenen over het betrekkingsniveau als dit nodig is.
Stap 3: Opschalen naar de leidinggevende en eventueel gedragswetenschapper. Hoe?
- Wanneer mogelijk een face-to-face gesprek met alle betrokkenen of per telefoon als de situatie hier om vraagt.
Wanneer de barrière er om vraagt, wordt er gewisseld met collega’s en wordt er verder gewerkt vanuit een status quo (Wanneer dit niet van invloed is op de veiligheid van leden van het klantsysteem.)
Stap 4: schaal op naar een hoger management volgens de binnen de organisatie geldende escalatieroutes. Hoe?
- Dit is altijd maatwerk.